Borregaard vant Eksportprisen 2020

Borregaard slo 101 nominerte bedrifter i kampen om å vinne Eksportprisen 2020. Næringsministeren, som delte ut prisen, var mektig imponert over selskapet.

- Borregaard er et strålende eksempel på en virksomhet som har klart å kombinere innovasjon, vekst og bærekraft. Dette er et grønt industrieventyr Norge kan være stolt av. Borregaard er en kompetent organisasjon med dyktige medarbeidere på alle nivå som er opptatt av bærekraftig produksjon, sier næringsminister Iselin Nybø.

«Vinneren har jobbet systematisk med forskning og innovasjon for bærekraftige løsninger i samarbeid med sine kunder, i mange, mange år,» skriver juryen i sin begrunnelse.

- Å bli tildelt eksportprisen er en veldig hyggelig tilbakemelding å få, ikke minst fordi prisen verdsetter det vi har oppnådd innen bærekraft, innovasjon og kompetanse. Dette er en pris for hele vår organisasjon, sier administrerende direktør i Borregaard, Per A. Sørlie.

Det er Eksportkreditt, GIEK og Innovasjon Norge som står bak Eksportprisen. Formålet er å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder.

Årets jury besto av Alexandra Bech Gjørv, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre. Valget falt til slutt på Borregaard, som ifølge juryen vinner prisen fordi selskapet har evnet å omstille seg kraftig, og gått fra å være en ganske tradisjonell norsk industrivirksomhet som utviklet cellulose og papir, til å bli et moderne industrikonsern med et bredt produktspekter og kunder over hele verden.

Produktene Borregaard tilbyr markedet er i all hovedsak produsert av tømmerstokker. Selskapet tilbyr nesten 700 forskjellige produkter, hvorav nesten alle har sitt utgangspunkt i biomassen i tømmerstokker.
«Dette er god økologisk ressursforvaltning, og gir en markedsmessig robusthet som tåler svingninger i enkeltmarkeder,» skriver juryen.

Kriteriene for å vinne Eksportprisen er at bedriften må ha en høy eksportandel, vise til lønnsomhet over tid, vise til verdiskaping i Norge og vise til innovasjon av produkt og/eller marked. Borregaard treffer på alle disse punktene.